Caseware-teamet


Folk, der oplever udbrændthed, oplever ikke længere glæde ved det, de gør, og har knap nok mentalt overskud til at præstere. Udbrændthed hos medarbejdere kan have en afsmittende effekt på tværs af organisationer, herunder overskredne deadlines og mangel på nye ideer og løsninger.

Medarbejdere alene kan ikke løse problemer med udbrændthed. Organisationer er nødt til at tage skridt til at reducere virkningerne af udbrændthed og forebygge den i første omgang. Det kan gøres gennem en kombination af ledelsesvalg, nyttige ressourcer og tilstrækkelig teknologi, der kan forberede, samle og gennemgå store mængder data og automatisere trivielle opgaver. Brug denne guide til at komme til bunds i årsagen til udbrændthed for at støtte medarbejdernes trivsel.

Faktorer, der bidrager til udbrændthed hos finansfolk
Folk inden for næsten alle karriereområder kan opleve de følelser af frustration og tab af motivation, der følger med denne tilstand. Lærere, restaurantmedarbejdere, læger og projektledere kan alle beslutte at forlade deres virksomheder eller deres områder på grund af udbrændthed.

Her er nogle få årsager til udbrændthed i regnskabsbranchen, hvad der forårsager dem, og hvordan virksomheder kan reducere det pres, de lægger på medarbejderne.

Høj arbejdsbyrde og stort pres
Regnskabsfolk har ofte den kombinerede udfordring af en stor arbejdsbyrde og et højt arbejdspres. Disse eksperter skal jonglere med flere porteføljer eller udføre en lang række opgaver – alt sammen uden at gå på kompromis med nøjagtigheden. Afhængigt af stillingen kan fejl få kunder til at miste penge, forårsage dårlige virksomhedsbeslutninger baseret på forkerte data eller udløse lovpligtige revisioner.  Revisorer har også et højt stressniveau, fordi deres roller er sæsonbestemte.

Lange arbejdstider kan have en alvorlig indvirkning på det mentale og fysiske helbred. Folk, der arbejder for meget, kan opleve højt blodtryk, hjernetåge, irritabilitet og en række fysiske symptomer på grund af dårlig kost og motion.
 

Manglende balance mellem arbejde og privatliv
Når finansfolk har en stor arbejdsbyrde, arbejder de ofte om aftenen eller i weekenden for at nå det hele. Det påvirker ikke kun kroppen negativt, men det kan også føre til en dårlig balance mellem arbejde og privatliv, som giver ekstra stress for de personlige relationer.

Den tabte tid med familie og venner kan øge følelsen af stress og skyld over at være gået glip af noget. Det kan også føre til bitterhed over for arbejdet, fordi det forårsager denne stress. 

Monotone og gentagne opgaver
Udbrændthed er ikke kun forårsaget af overarbejde; det findes også i roller med meget gentagne opgaver. Det fører til mangel på kreativitet og motivation. Desværre kan finansområdet være repetitivt i visse roller, for eksempel når fagfolk skal udføre den samme opgave igen og igen uden fejl.

Heldigvis er det et område, hvor teknologien kan hjælpe. De rigtige softwareværktøjer kan strømline eller automatisere gentagne opgaver, endda hele revisioner, hvilket reducerer teammedlemmernes store arbejdsbyrde. Denne reducerede arbejdsbyrde kan frigøre plads til, at medarbejderne kan arbejde på mere meningsfulde projekter og udvikle kreative løsninger, der kan bringe organisationen videre. 

Begrænset kontrol og autonomi
En anden faktor, der fører til udbrændthed i regnskabsbranchen, er mangel på kontrol. Medarbejderne er ofte ikke i stand til at sætte deres egne deadlines eller vælge de projekter, de interesserer sig for. I stedet skal de udføre forskellige opgaver for at beskytte kunderne og holde virksomhederne i overensstemmelse med forskellige styrende organer. Denne mangel på kontrol over arbejdsbyrden og projekterne kan virke demotiverende på nogle finansfolk.

Selv hvis en medarbejder arbejder inden for et område, hvor han/hun har kontrol over sit arbejde, kan en dårlig leder gøre ham/hende udmattet. Mikromanagement kan føre til tab af selvtillid eller kreativitet. Medarbejderne opgiver måske at gøre en forskel og vil blot gøre det minimum, deres leder beder om, fordi de ikke føler sig værdsat. 

De fleste finansfolk er kloge, kompetente og ivrige efter at gøre et godt stykke arbejde. Hvis du har tillid til dem, kan du få dem til at gøre deres bedste og imponere dig med deres evner.

Tips til at forebygge udbrændthed i finansverdenen
Nøglen til at forebygge udbrændthed begynder med at anerkende årsagerne. Dit ledelsesteam skal vide, hvorfor dine medarbejdere er udbrændte, og hvilke effekter denne tilstand har på din organisation.

Det næste skridt er at implementere bedre ledelsesteknikker sammen med teknologi, der kan reducere arbejdsbyrden i finansjob.

Her er et par trin, du kan overveje, hvis du opdager, at udbrændthed sniger sig ind i din arbejdsstyrke.

Fremme en støttende kultur

Medarbejderne kan ikke kontrollere deres arbejdsbyrde eller det pres, som ledelsen lægger på dem. Det betyder, at de ofte ikke har nogen kontrol over, hvordan de forebygger udbrændthed – det skal starte fra toppen. Ledelsen skal fremme en støttende og inkluderende arbejdskultur, hvor medarbejderne kan diskutere deres bekymringer og føle sig respekteret. 

Overvej at stille ressourcer og støttesystemer til rådighed, så medarbejderne kan søge hjælp og vejledning, når de føler sig udbrændte. Din virksomhed kan også indføre politikker for brug af fritid og stille timer for e-mails, så ingen forventes at svare på beskeder i weekenden eller sent om aftenen. 

Identificer ineffektive arbejdsgange

Ineffektive arbejdsbyrder spilder tid og frustrerer medarbejderne. De skaber enten dobbeltarbejde eller efterslæb i organisationen. Unødvendige arbejdsbyrder kan også skabe en usund fordeling af arbejdsbyrden, hvor én medarbejder får mere arbejde på én gang end resten af medarbejderne.

Ledere kan løse disse problemer gennem revision af arbejdsbyrden og omhyggelig opgavestyring. De kan sørge for, at medarbejdernes deadlines og forventninger er rimelige, samtidig med at arbejdet er jævnt fordelt i organisationen. Ikke alene vil en mere retfærdig arbejdsbyrde reducere udbrændthed hos overbebyrdede medarbejdere, men den kan også hjælpe med til opbygge et godt kammeratskab.

Tilskynd til balance mellem arbejde og privatliv

Ledere sætter tonen for balancen mellem arbejde og privatliv. Hvis din chef sender dig e-mails sent om aftenen eller tidligt på din fridag med en forventning om, at du svarer og udfører opgaver, reducerer de din balance mellem arbejde og privatliv. Virksomheder skal udvikle politikker, der sikrer, at ledere ikke kan misbruge ansattes fritid.

Nogle få politikker, der fremmer balancen mellem arbejde og privatliv, omfatter fjernarbejde ved hjælp af cloud-baseret teknologi og fleksible arbejdstider, som giver medarbejderne mulighed for at tilbringe mere tid sammen med deres familier eller dyrke deres yndlingsaktiviteter.

Fremme initiativer for mental sundhed og trivsel

Arbejdsgivere kan også gøre en ekstra indsats ved aktivt at støtte medarbejdernes mentale og følelsesmæssige sundhed. De kan give regelmæssige tips om stresshåndtering gennem medarbejdernes nyhedsbreve, tilbyde rådgivning til overbebyrdede medarbejdere og endda iværksætte sjove initiativer som yoga i frokostpausen.

 

Husk, at disse initiativer er det næste skridt, der kommer efter at have taget fat på den grundlæggende årsag til udbrændthed. Hvis medarbejderne føler sig for overbebyrdede til at forlade deres skrivebord, vil de ikke føle sig trygge ved at bruge en del af deres arbejdsdag på at deltage i wellness-aktiviteter. Medarbejderne skal først føle sig trygge, før de kan gå videre med at forbedre deres mentale sundhed.

Man behøver ikke at være direktør i en stresset finansiel virksomhed for at føle sig udbrændt. Medarbejdere på lavere niveauer kan også miste motivationen og føle sig udmattede af overarbejde, mikromanagement og tilsyneladende umulige deadlines. Men virksomheder, der tager skridt til at håndtere og forebygge udbrændthed, vil se bedre langsigtede resultater i form af mindre udskiftning og højere produktivitet.


 

Få mere viden