1. Fastsæt fælles mål og forventninger
Hvis du spekulerer på, hvordan du kan øge samarbejdet mellem teams, kan det hjælpe at opstille fælles mål. I stedet for at arbejde i siloer skal man tilpasse individuelle mål og teammål med firmaets overordnede mål. Når alle forstår deres fælles formål og har klare forventninger, bliver samarbejde et naturligt resultat.
2. Fremme et positivt samarbejdsmiljø
Det kan være svært at etablere et miljø, tilknyttet åben kommunikation, men det vil belønne virksomhederne med øget produktivitet og teamwork samt en højere kvalitet i arbejdet. Tilskynd åben kommunikation, aktiv lytning og udveksling af ideer.
Strategier til at skabe et positivt samarbejdsmiljø omfatter:
💡Opsætning af øjeblikkelige, åbne kommunikationsværktøjer og -kanaler, såsom Slack
💡Oprettelse af dedikerede sessioner til brainstorming
💡Gå foran med et godt eksempel for at opmuntre til åben og effektiv kommunikation.
3. Brug et cloud-baseret fildelingsværktøj
Cloud-baseret fildeling er en game changer i regnskabssammenhænge. I stedet for at drukne i flere forældede versioner af det samme dokument og vente på, at andre foretager redigeringer, kan du samarbejde om dokumenter i realtid. Med en enkelt, opdateret version af dit dokument sparer du timevis af potentiel forvirring og undgår dyre fejl. Du kan endda arbejde på samme tid som andre. Med Casewares funktioner til simultant arbejde behøver du for eksempel ikke engang vente på, at andre gemmer ændringer eller forlader dokumentet.
4. Design teambuilding-aktiviteter
Virtuelle teambuilding-aktiviteter er en fremragende måde at skabe en følelse af sammenhold blandt eksterne teammedlemmer. Det er med til at opbygge tillid, kammeratskab, produktivitet og motivation, hvilket igen øger teamets samarbejdsevner.
Effektive aktiviteter til opbygning af samarbejdende teams omfatter:
💡Virtuelle teambuilding-sessioner
💡Møder i pauserummet, hvor medlemmerne kan deltage i frokosten eller pauserne
💡Opdateringsmøder for hele teamet eller virksomheden
💡Online chattråde til gode nyheder, daglige spørgsmål eller sammenhold
💡En-til-en-chats mellem tilfældigt udvalgte teammedlemmer.
5. Fejr milepæle og præstationer
Regnskabsopgaver kan tage måneder at gennemføre. For at bryde processen op og øge teamets moral er det at fejre mindre milepæle kollektivt en effektiv måde at bringe teams sammen på. Projektstyringsværktøjer kan – ud over at give mange andre fordele – hjælpe med at definere projektets milepæle på forhånd. På den måde får alle besked, når teamet når en milepæl. Du kan vælge at tilbyde incitamenter eller belønninger, for eksempel at holde fri eller en virtuel fest.
6. Fremme kommunikation på tværs af afdelinger
Når personer arbejder på tværs af forskellige afdelinger, hvad hjælper så med at bringe samarbejdspartnere sammen? Sørg for, at alle har adgang til de samme oplysninger og et overblik over målene på højt niveau. Det er med til at skabe en fælles vision, der fremmer samarbejdet. Du kan dele projektoplysninger manuelt i starten af en opgave eller bruge digitale værktøjer til at muliggøre øjeblikkelig datadeling i løbet af projektet.
7. Implementer software til samarbejde
Specialiseret regnskabssoftware med samarbejdsfunktioner er ved at revolutionere den måde, hvorpå fjernteams arbejder. Software som Caseware integrerer samarbejdsværktøjer til fjernteams.
Find alle de bedste samarbejdsteknikker på én platform for at hjælpe dit team med at få succes:
💡Centraliser al kommunikation på ét sted
💡Del information øjeblikkeligt på tværs af teams og afdelinger
💡Planlæg nemt projekter og skab mål og milepæle
💡Samarbejd om dokumenter i realtid på en samarbejdsplatform.